شعری که ناسروده ماند

شعری که ناسروده ماند

هنر و ادبیات متعهد فارسی (نقل با ذکر منبع بلامانع است)
شعری که ناسروده ماند

شعری که ناسروده ماند

هنر و ادبیات متعهد فارسی (نقل با ذکر منبع بلامانع است)

بلال... اذان نگو !

صداها در گلو مانده نفس ها حبس، 

مردم سخت مشغولند در بازار و کار و کرد، 

میان آسمان گوی بلورین شرار افشان، 

به مردم خیره گردیده، کی آخر دست می شویند ! 

از اقصای افق دیدند مردی لاغر اندام و سیه جرده، 

به سوی مسجد آدینه دارد تند می آید، 

که او را دخت پیغمبر چنین فرمود. 

فراز آمد به بام مسجد و در مأذنه فریاد خود سرداد: 


اللهُ اَکبَرُاللهُ اَکبَرُ

اللهُ اَکبَرُاللهُ اَکبَرُ


اَشهَدُاَن لااِلهَ الاَّ اللهُ

اَشهَدُاَن لااِلهَ الاَّ اللهُ


گواهی می دهم جز ذات "الله" نیست معبودی... 

و جز او را پرستیدن ندارد بر شما سودی... 


اَشهَدُاَنَّ مُحَمَّداًرَسُولُ اللهِ


خدای من! گواهی می دهم او را محمد را 
که او تنها رسول توست و اسوه مقتدای ما...
بلال هین بس کن آوای اذانت را بیا از مأذنه پائین 
چرا باید فرود آیم اذان در نیمه نافرجام می ماند
فرود آ ای بلال آخر نمی دانی مگر دخت محمد فاطمه غش کرد.....‌(1)



ایام بیتوته دختر پیامبر در بیت الاحزان را به شما فرزندان عزیز پروردگار و گوشواره عرش مجید و جمیع مسلمین تسلیت می گویم. 

-----------------------------------------------------------------------------

(1) محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى، مشهور به ‏شیخ صدوق، (1413 هـ ق)، من ‏لایحضره ‏الفقیه، قم-انتشارات جامعه مدرسین، ج1، ص 297: باب الأذان و الإقامة و ثواب المؤذنین: 

907-  وَ رُوِیَ أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ النَّبِیُّ (ص) امْتَنَعَ بِلالٌ مِنَ الأَذَانِ وَ قَالَ لا أُؤَذِّنُ لأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ إِنَّ فَاطِمَةَ (س) قَالَتْ ذَاتَ یَوْمٍ إِنِّی أَشْتَهِی أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِی بِالأَذَانِ فَبَلَغَ ذَلِکَ بِلالاً فَأَخَذَ فِی الأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ ذَکَرَتْ أَبَاهَا وَ أَیَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَکْ مِنَ الْبُکَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ (س) شَهْقَةً وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِیَ عَلَیْهَا فَقَالَ النَّاسُ لِبِلالٍ أَمْسِکْ یَا بِلالُ فَقَدْ فَارَقَتِ ابْنَةُ رَسُولِ اللَّهِ (ص) الدُّنْیَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ یُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ (س) وسَأَلَتْهُ أَنْ یُتِمَّ الأَذَانَ فَلَمْ یَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا یَا سَیِّدَةَ النِّسْوَانِ إِنِّی أَخْشَى عَلَیْکِ مِمَّا تُنْزِلِینَهُ بِنَفْسِکِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِی بِالأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِکَ. 

نظرات 6 + ارسال نظر

سلام و عرض ادب و احترام استاد

نمی دونم از زیباییش بگم یا از تلخیش؛ هرچند از زبان قاصرم حرفی جز "واقعا فوق العاده بود" بر نمیاد

بسیار بسیار عالی بود و بی نهایت بغض آور

من هم ایام رو خدمتتون تسلیت عرض می کنم

ان شاالله جزء کسانی نباشیم که الان هم دل بانو رو به درد می آورند

سلامت و سربلند باشید

خیلی خیلی ممنونم دختر گلم. زنگ هشدار بزرگی بود. الهی آمین!

سلام و عرض ادب واحترام استاد بزرگوارم

با شعری جدید به روزم

خوشحال میشم در خدمتتون باشم

با احترام

رفتم دیدم یادداشت گذاشتم برقرار باشی دخترم!

سلام و عرض ادب و احترام استاد بزرگوار و کوچک نوازم
ذوق زده می شم باهربار حضور پرمهرتون
بی نهایت ممنونم
شما لطف دارید وشاگردنوازی می فرمایید
بله استاد همینطور که می فرمایید دردبزرگیه ولی متاسفانه این اپیدمی ترسناک به چشم نمیاد
انگار برای کسی اهمیت نداره
ازدواج سفید و همخونگی و... شده یکی از بزرگترین معضلات جوونا ولی کسی پیگیری نمی کنه و اگه حرفی هست فقط شعاره و اینه که نکنید ازداوج سفید خوب نیست
من تاحالا همچین موردی رو خودم از نزدیک ندیدم که بتونم پای درددل شخص بشینم ولی تو تحقیقاتم که سرگذشت چندتاشون رو مرور کردم چیزی جز ویرانی کامل نبود
و کی مسبب ویرانی زن تو جامعۀ فعلی ماست؟
زن نقش بزرگی تو این جامعه داره حذف و ویرانیش ویرانی کل جامعه است
واقعا باید فکری اساسی کرد..نه فکر..بلکه عمل
ممنونم از محبتتون

حضور پرمهر و گرانبهاتون رو سپاس

سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی

26 مین شماره ماهنامه ادبی سیولیشه به روزست و منتظر حضور و نظر سبز شماست

جسارتا در این شماره شعر زیبای شما استفاده شده است

متشکرم از لطف شما میام سر می زنم.

سلام و عرض ادب و حترام مجدد استاد

راستش تاجایی که من میدونم مهریه ای تعیین نمیشه و این دونفر فقط توافق می کنند که باهم زندگی کننند
و در کل در آسیب شناسی ازدواح در جوون های امروزی ازدواج سفید و هم خونگی و صیغۀ موقت در یک ردیف قرار گرفتند
ولی به نظر من صیغۀ موقت رو نباید هم ردیف این دو دونست چون در زمینۀ صیغه اما و اگر و چراهای زیادی هست که میشه دلایلی هرچند اندک برای توجیهش آورد مثل نامزدی قبل از عقد ولی رای هم خونگی و ازدواج سفید هیچ توجیهی وجود نداره

خیلی ممنونم استادم
خوشحالم از مشارکتتون تو بحث و سر بحث رو به همین دلیل باز کردم که نظر دوستان رو هم بدونم

سپاس بی کران از محبت شما

سلام . من در خصوص ازدواج سفید مطالعه می کنم و اسنادی را جمع کرده ام ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ام. مهر که گفتم در فقه شرط صحت ازدواج نیست فقط کاشف از قصد زوجیت است.
اصل ازدواج معاطاتی مورد تأمل است و حکمی هنوز ندارد و ازدواج سپید در صورتی که قرائنی باشد که از قصد زوجیت شان حکایت کند می تواند داخل در ازدواج معاطاتی باشد اما اگر دونفر قائل به ازدواج به نهج دینی نباشند که داخل در همان معاطاتی هم نیست و بودن شان با هم و روابط جنسی داشتن محل اشکال شدید است.

با سلام و درود
هرگاه به مشکلی ادبی بر می خورم رندانه به سراغ شما می آیم گاهی نامحسوس ( از خجالت) و این نشانه ی آن است که طارق استاد بزرگی دارد و از او در همه حال مدد می جوید.
نمونه رحمت القران را به گوهرِ قرآن تغییر دادم .
به وجودتان افتخار می کنم و غلوی نیست که بگویم تنها شاعری دیدم که بعد از حضرت استاد صباغ کلات به ادبیات ایران و عرب و ... بهتر است بگویم جهان مسلط می باشید .
خاک پای شما طارق خراسانی

در پناه رب العالمین سلامت باشید آمین

سلام بر استاد! من شمارا به استادی حتی در علوم قرآنی قبول دارم. مگر آن کشف عظیم قرآنی یادم رفته است؟
بحمد الله آنقدر ظرفیت دارم که ستایش اساتید غافلم نکند و به از خودباوری دچار نشوم اما شما می دانم نسبت به بنده لطف دارید. ممنونم. بنده حقیر همچنان در خدمت بزرگان ادب و هنر و فضل هستم شما سرورید و هر امری بفرمایید از جان در خدمتگزاری آماده ام.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد